Dag 4: Relingar 2





Första riktiga "byggdagen" efter all planering och inköp. Lade ut relingarna och undersökte att de har samma fjädring. Man måste vara noggrann. På bilden har jag lagt dem mot en bock och låter tyngdkraften verka och kollar vilken som hänger lägst. Jag fick hjälpa till lite med att växelvis pressa ner plankorna från olika håll tills de ser bra ut. Sågade de till 470 cm långa - stävbitarna kommer till senare och förlänger den med 41 cm. Kollade även att fiberriktningen är lika för babord och syrbord så jag kan hyvla dem tillsammans hoptvingade.


Här överför jag måttstockens grundmått till relingarna. Sedan märks hålen för spanten ut, totalt 24 st med 6 tums mellanrum. Bilden visar relingens mittpunkt och kroppens balanspunkt ca 5 cm till vänster (akterut). Allt tog tid, enligt principen "measure twice, cut once". Efter flera timmar var jag så nerkyld (det var runt 0 grader i verkstaden) att jag började tänka trögt och lade av för dagen.
De färdigsågade spanten kom i fredags. Såg-killen hade inte kvartssågat dem (från barken in till kärnan), vilket kan ge problem när de ska böjas. Ville egentligen blötlägga dem så fort som möjligt eftersom det tar veckor. Detta kommer att bli en flaskhals.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar