Dag 8: Relingar

Nu är relingarna klara (återstår några hål bara). Ändarna har hyvlats ner för att ge en jämn kurva upp mot stävarna. Eftersom jag har 4,4 cm virke snarare än 7,5 (rekommenderat) så vågade jag inte hyvla dem särskilt mycket. De ser oroväckande tunna ut.

Nu börjar den intressanta delen: att "forma" kajaken. På bilden mäter jag upp de två "formjiggarna" genom att först sätta på mittjiggen och ändjiggarna. Kajaken får då en rombform som skall bli mer eliptisk. Det görs genom de två formjiggarna, ca 75 cm in från ändarna. Man kan alltså få en fet eller mager kajak genom att skjuta dem fram eller bak. Jag har valt en smal form för att hålla ner volymen. Jiggarna sågas ut i 73 graders vinkel i plywood.

Det är noga att relingarna är symetriska. Ett sätt att kolla det är att relingarna skall vara lika långa i ändarna. Om en är "längre" än den andra betyder det att den är styvare. Jag fick ta loss båda och med våld flexa dem tills jag var nöjd. Den övre bilden visar tydligt den stelare relingen (vänstra) och den undre bilden efter korrigering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar