Dag 42-43: Däcksbalkar


De sista däcksbalkarna är på plats. Jag tog överblivna ask-bitar från spantämnena och kapade till dem från masiken till balken nr. 3. Man sågar ut en kilformad bit från masiken och pluggar fast dem. Jag tog en 4 mm blompinne. Inga konstigheter rent tekniskt. MEN: jag misstänker att formen på de här balkarna bestämmer synintrycket på den färdiga kajaken. Man kan göra ribborna konvexa, konkava eller raka. Jag gjorde mina så raka som möjligt genom en kombination av små block och urfräsningar (se bild). Provsitt också så att fötterna får plats under ribborna, annars får man göra distansblocken lite högre över fötterna. Tänk på helheten, för nu skapas kajakens estetiska linjer. Gå några steg bakåt och titta hur den kommer se ut innan du pluggar fast dem.

Mittribban är bara tillfällig. Den skall användas som en guide när jag syr på duken. Den tas bort senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar