Dag 44: Dukning



Dags att börja med en av de mest spännande delarna: duken. Jag har gått och velat länge innan jag börjat med detta - ett dåligt drag inför komplicerade moment. Hursomhelst var det första steget inte svårt. Jag har helt struntat i Cunninghams metod med häftpistolen och sömen längs ena relingen. I stället har jag bestämt mig för att sy längs mitten enligt en videoinstruktion jag hittade på nätet: http://www.youtube.com/watch?v=yr1eHFL_Lxo . Först la jag hela duken i blöt. Syftet med det är att mjuka upp fibrerna vilket leder till att duken stramar åt sig när den torkar. Duken verkar preparerad med något äckligt kemiskt ämne som gör badvattnet mjölkigt och händerna klibbiga. När duken är våt är den mycket lättarbetad. Övre bilden visar hur jag sytt en liten stopp-ficka i aktern. Sedan går man till andra änden och sträcker hela duken. En medhjälpare står bredvid och fixerar den sträckta duken med en skruvtving (klämmor är för svaga). Man måste ta i ordentligt. Bäst är om man lämnar mycket tyg och rullar upp det på en träpinne så får man ett bra grepp. Sedan lägger man kajaken på golvet och trycker ifrån med fötterna mot en balk och häver sig bakåt och drar allt vad man orkar. När fingrarna börjar blöda och det flimrar för ögonen stönar man fram "nu!" och då fäster din medhjälpare duken. Räkna med att duken sträcks ut 20-30 cm, den är mer elastisk än man tror.
Sedan trimmar man bort överblivet tyg. Klipp så du har "fyra fingrars" marginal om mittlinjen.

4 kommentarer:

  1. daniel lindström01 juli, 2009

    Tjena Fredrik!
    Jag följt din blogg under tiden jag byggt en egen variant på sydgrönländsk kajak till min dotter och jag önskar att jag var 7år så att jag fick testa den. Den blev grym helt enkelt. hu som helst vad har du tänkt använda för färg? Jag har bara använt linolja och det tar evigheter att torka känns det som, sommaren går och nästa år har väl Agnes blivit för stor är jag rädd. hppas att du blir nöjd med din kajak.

    Daniel

    SvaraRadera
  2. Vad kul, hur stor är den? Jag antar att du har dukat den med bomull eftersom du använder linolja. Om du har frågor angående linoljefärg rekommenderar jag att du snackar med Pierre på råseglarhuset i Stockholm, han är mycket kunnig. Kanske vet han något sätt att snabba på processen. Själv använder jag enkomponents oljebaserat polyuretanlack (av fabrikatet Zar) och för det sista lagret, Colean.

    Fredrik

    SvaraRadera
  3. Ser ju bra ut Fredrik, funderar oxå på att lägga sömmen på mitten av däck, men det blir en senare fråga....nu är det ribbning som gäller för mig. Lycka till!

    /Måns

    SvaraRadera
  4. Tyvärr fick jag en tålamodskris och tog en sväng förbi K-rauta och införskaffade lite alkydoljefärg som jag raskt slabbade på. Det blev väldigt snyggt, men linoljan svettade igenom överallt (den var liksom inte fördigpolymeriserad) och nu lär det dröja innan den torkar eftersom jag har har försett den med ett utmärkt skydd om man inte vill att den torka alltså. Jag antar att den är torr till nästa sommar och lagom stor till femåringen istället. Inte kul! Men det ger mig en möjlighet att bygga en till:)!!

    Annars är måtten 345 cm lång, 38 cm bred och kanske 19 cm över masik. Det finns en brankajak på Harvey Goldens hemsida (www.traditionalkayaks.com) som jag utgått från men den är ganska rejält uppörstorad och något förlängd. Dessutom är den blå.

    Daniel

    SvaraRadera