Dag 49: Cockpit


Idag tog jag ett lite längre pass och avslutade sy-arbetet med duken. Äntligen klart med sista sömmen. Ett riktigt tålamodsprövande arbete. Dags att sätta på sittbrunnsringen. Först måste man måtta upp var centrum är på både ringen och kajaken. Givetvis var dessa märken borta så jag fick mäta om dem. Därefter placerar man ringen på kajaken och spänner fast den med två träbitar och en tving som på bilden.

Väl centrerad så trycker man igenom små spikar innifrån genom duken och ut i hålen. Här får man ta i och sträcka duken ordentligt då sektionen runt cockpit är rätt lös. En tång funkar bra för att dra duken. När spikarna är på plats kan man dra lite till, spik för spik.

När ringen var på plats provsatte jag mig i den för att kolla om ringen tillåter att man lutar ryggen helt bak vid rollar. Det tyckte jag nu inte att den gjorde, snarare var det smärtsamt för korsryggen när ryggen vilade mot akterdäcket. Ändå är ringen tillbakaskjuten cirka 3 centimeter från balk 7 (den som vilar mot korsryggen). Med lite skumgummi som skydd gick det hjälpligt. Man sitter mycket grunt så rollar bör vara ganska lätta.

Avslutar med en interiörbild ;-)

3 kommentarer:

  1. Jäklar, nu är du ikapp igen! :D
    Men det ser bra ut, hoppas du har bättre lycka med målningen än jag hade...

    /Måns

    SvaraRadera
  2. Hej, läste din blog. Tråkigt med färgen, jag har samma dilemma. Ingen kan svara om pigment A funkar med färg B.

    SvaraRadera
  3. Nej, så ta det säkra före det osäkra och använd pigment A med färg A.

    SvaraRadera