Dag 51: Målning


Nu är det dags att avsluta projektet med målningen. Det tätar kajaken och skyddar duken mot revor. Jag använder en 1-komponents polyuretanlack av märket Zar. Lacken är klar så jag har blandat i pigmentpulver. Jag använde pigment inköpt på en konstnärsaffär och provblandade lite för att se om det funkade. Inga problem.

Efter en del funderande valde jag en grå nyans. Halva burken zinkvitt gick åt plus kanske en tesked av det svarta. Blanda först en "pasta" med lite lack och all pigment. Rör noga tills alla klumpar är borta. Sedan blandar man i hop pastan och lacken.

Enligt tidigare uppgift skulle tre lager av Zar-färgen på. Därför hade jag köpt 3 burkar som skulle räcka till 8 kvadratmeter var. Men duken sög upp enorma mängder färg. Alla tre burkarna (ca 0,3 liter/burk) gick åt. Själva målningen är rätt enkel, bara att jobba in färgen ordentligt. Ta en eller flera extralager med förtjockad färg över de små hålen i duken (från sömmarna)så kommer de att täckas fint. Försök att få färgen att krypa in i sömmarna och under cockpit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar