Dag 15: Däcksbalkar



Pluggade fast alla däcksbalkar. Jag använde 10 mm rundstav och blompinnar som jag köpte för 5 kr styck och kapade till lämplig längd, ca "ett lillfinger" långt. Pluggningen var mer komplicerad än jag trott, mest för att det var svårt att borra ett hål rakt in i balken utan att borren går snett. Flera balkar har en plugg som "sticker ut" eller i alla fall nästan. Det påverkar stabiliteten, hela balken är inte helt fast. Dessutom glömde jag att pressa ihop relingarna när jag fäste den första. Det gör att det bildas en glipa mellan balk och reling. Senare använde jag ett spännband och det funkar bra om man ser till att skydda relingen - bandet lämnar märken.


Färdigköpta pluggar (modell Ikea) fungerade inte, de är för korta. Sen tyckte jag att de inte satt bra. Jag kunde rycka ut balken från en testbit med två köpta pluggar, och det är underkänt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar