Dag 16: Pluggar



I går avslutade jag "ramen" genom att plugga ihop relingarna i fören och aktern. Man använder en plugg med kilar från båda hållen, kallas dymling tror jag. Kilarna tvingar ut ändarna på pluggen och håller i hop konstruktionen. De sitter stenhårt.

Här är den färdiga fören (innan överskottet sågats bort). Man hamrar från ett håll och mothåller på andra sidan med en tyngre hammare. Man vill ha in kilarna så långt som möjligt samtidigt som man får vara försiktig då kilar skapar en otrolig kraft. Se till att trät expanderar så att fibrerna inte spricker.

Dags att kolla om kajaken är rak. Jag mätte ut en ny mittpunkt vid kajakens mitt och spände upp ett snöre längs ramen. Enligt Cunningham så skall snöret ligga inom "1/16" av en tum (=ca 2 mm) från mitt linjen vilket faktiskt min gjorde. "If you are within that limit, you have done an excellent job" för att citera boken. Det var ju skönt att höra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar