Dag 18: Ramen klar!


Tog ett kort pass igår och avslutade surrningarna och sågade bort pluggarnas överskott. Surrningen till däcksbalkarna är enkel, man skapar en stoppknop (eskimå-knop) och slår den två varv genom hålen i relingen och balken. Sen avslutar man genom att vira några varv runt "midjan". De sista varven skapar spänningen. Avsluta genom ett dubbelt halvslag på en del av surrningen som inte ligger i spänning (dvs inte om midjan). Slå alltid en stopp-åtta som avslut så att tråden inte glider. Bilden visar infästningen (ramen upp-och-nervänd).


Lite fina detaljbilder: Den här fogen är för balk 7, närmast korsryggen. Den här typen av fogar är bättre än dem med träpluggar. Kändes mycket mer hållbar och rör sig inte som de pluggade fogarna. Så trots det extra arbetet lönar det sig kanske. Jag får se hur kajaken håller i sjön. Provade att slå bort överskottet med stämjärn men det är bättre att såga bort dem och sen slipa med 80-papper. Lite sågmärken i relingen spelar ingen roll när duken är på.

Den färdiga ramen! Enligt instruktionsboken är den svåraste och mest krävande delen av bygget klar nu. Skönt! Ramen känns mycket lätt, ca 4 till 5 kilo kanske. Man håller den lätt med några fingrar. Den sviktar kraftigt men jag hoppas att den färdiga kajaken inte kommer att bete sig så i sjön. Nästa fas blir att basa spanten. Mina spant har nu legat i blöt sedan början av november och det skall räcka. Funderar på hur min "ånglåda" skall byggas.

1 kommentar:

  1. Hej Fredrik. Snyggt och informativt. Jag väntar med spänning på när du börjar duka. Håller själv på att försöka få en "dukeringshjälpkontakt"

    Redan på hemvägen från Halmstad när vi stannade till på Östra stranden för att lukta på havsbrisen kom folk fram och började specialstudera taklasten.

    Mvh

    Staffan.

    SvaraRadera