Dag 19: Spant, del 1

Dags för spanten. Min kajak skiljer sig från standardmallen så en del förändringar kommer att bli nödvändiga. Först och främst vill jag ha mindre fribord så Cunninghams mått om "en hand" i tillägg till kajakens bredd kommer att ge en för stor kajak. Vidare skall alla kajaker ha större volym i fören än i aktern. Så tillägget till varje spant är 100% för det förligaste spantet. Sedan minskar det linjärt ner till 40% för den sista i aktern. Jag läste en annan byggares blogg som också bygger en rollkajak. Han tog "fyra fingrar i fören, tre i mitten och två i aktern". Den principen är en mindre aggressiv minskning, ca 100-60%. Det ger en "jämnare" kajak.Jag provade båda varianterna genom att klippa till ståltråd som jag satte in i var trejde hål i kajaken. Då får man en bra uppfattning om formen och sen kan man provsitta och se att man verkligen får plats ( egentligen det viktigaste så klart). Det blir mycket trångt vid fötterna. Hoppas att jag inte har gjort den för liten. Skorna måste av i alla fall.

Ingen av alternativen såg bra ut. Det första gav en för stor kajak med en överdrivet liten akterdel. Den andra var för symetrisk vilket kommer att ge dålig paddlingförmåga. Jag har ett till problem att brottas med. Mina relingar är mycket smala vilket gör att alla mått är för små. Man måste tänka sig helheten, dvs omkretsen: Relingens höjd (4,5 cm) + hela spantet med tillägg + Relingen. Då Cunningham utgår från 7,5 cm relingar gäller inte hans formel.




Nu kommer det svåra: ändra man en variabel i ekvationen ändras hela kajakens form enligt "kaos-teorin". Ökar man spantens tillägg bör man justera den linjära minskningen för att få dels rätt djup på kajaken och rätt minskning akterut. Några grundmått jag fick är: djup vid sittbrunnen (spantets nederdel till däcksribba nr.7) = 14 cm. Djup vid aktern: 10 cm. Detta fick jag fram genom att utgå från "fyra fingrar", ca 13 cm plus 2 cm för de mindre relingarna. Sen en linjär minskning ner till 50%. Bilden visar den sista varianten som jag var någorlunda nöjd med. Lång dag, mycket tänka och planera. Hoppas kunna börja basa spanten imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar