Dag 21: Spant




Efter att ha hämtat mig från debaclet med ekspanten har jag gjort lite efterforskningar. Jag har fått stor hjälp av de äldre träbåtsägarna på klubben. De har alla rekommenderat ask istället för ek. Som jag misstänkte spelar sågningen av trät en avgörande roll. Hemligheten heter "liggande årsringar". Man skall såga trät så att den färdiga biten är ett laminat av liggande skikt (=årsringar). Ek som material dömdes ut.

Hos en snickare fick jag tag på några provbitar i ask, som sågades rätt. Jag blötla dem i 3 dagar och denna gång gick basningen bättre. Jag uppgraderade dessutom termometern till en bättre för att kunna utesluta att det var ett temperaturfel. Det var det inte, lådan höll 99 grader. Efter en kvart tog jag ut den första provbiten och det var inga problem. Sprickan på bilden kom efter jag med våld tryckte till biten när den var kall, mest för att testa var gränserna går. Nu ska jag fixa askbitar istället. Jag fick även ett mycket intressant tips av en annan byggare som komprimerade spanten med järnband och varmluftpistol med gott resultat. Jag är dock nöjd med basningen så jag kommer att köra på det.

Tillägg till kommentarerna: här har jag försökt illustrera hur kortsidorna på spanten ser ut med årsringarna.

4 kommentarer:

  1. Intressant att läsa om dina erfarenheter kring detta, ska ta itu med samma sak till våren. Tror du att det hade funkat med ekspanten om dom var sågade på rätt sätt? Har en känsla av att det iofs är lättare att böja ask men att ek är beständigare i längden, men vad vet man egentligen....?

    /Måns

    SvaraRadera
  2. Sågningen tror jag var helt avgörande. Ek funkar nog också men de bitar jag hade var helt felsågade. Ask är ju lite lättare också ;-)

    SvaraRadera
  3. Det här med att såga rätt; "laminat av liggande skikt (årsringar)" betyder det alltså att om man tittar på en ände av en färdig ribba så är det som en rektangel och årsringarna skall då gå från kortsida till kortsida på denna rektangel snarare än från långsida till långsida? Och böjningen sker då i 90 graders vinkel till årsringarna? Hmm, svårt att beskriva frågan utan att rite en bild....

    SvaraRadera
  4. Right....bra illustrerat.

    SvaraRadera