Dag 22, 23: Spant

Fixade spantämnen av ask igår. Var själv hos snickaren och detaljstyrde honom hur spanten skulle sågas ur. Bättre det än att hoppas på att det blir bra som med den förre amatören (med ekspanten). Fick med mig ca 20 löpmeter för 200 kr. I verkstaden sorterade jag upp dem i bra/dålig, mest beroende på hur årsringarna löpte. Sedan sågade jag till dem i rätt längd och slipade ner ändarna enligt instruktionen. Jag har ingen planhyvel, så jag tog en sliptrissa och monterade på pelarborren. Sen ställde jag in den på 7 mm höjd och bara höll spantbiten under så skötte sliptrissan resten. Jag har även fasat av ändarna så att de går in i vinkel från hålen i relingen - en förutsättning för att få fram rätt rundning.

Bilden visar spant nr. 6 och min min jigg som håller stycket på plats. Båda ändarna är avfasade ner till ca halva tjockleken och ca 2 cm (hålens djup)
Sen måste varje spantbit i princip fintrimmas för att passa i hålen. Mycket jobb med spanten hittills.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar