Dag 24: spant


Efter uppehåll över jul är jag igång igen. Spanten har nu legat i vatten över en vecka, vilket är nog. Basningen gick utan problem. Inga spant sprack, men lite sprickbildning kan uppstå. Dock kommer det att gå att limma. Främsta spantet (svart rem) visade lite tendens till att spricka så remmen skyddar mot att sprickan går upp. Processen är enkel, man förböjer spanten i jiggen sen trycker man dem på plats. Det är viktigt att de bildar en jämn kurva. Man måste använda ögonmått och framför allt "efterforma" dem när de är på plats, mest genom att trycka ner mittsektionen. Jag skulle vilja ha lite flackare botten, men det är mycket spantmaterialet som styr. Sprickorna uppstår när jag trycker för hårt i mitten. Spant 1-8 är på plats i alla fall.

Före jag startade projektet var basningen den del som jag kände mest oro för. Jag hade mycket svårt att föreställa mig hur det i praktiken gick till. Jag gjorde därför en liten film där jag förböjer ett spant så de som är nyfikna kan se hur det går till i praktiken. Enjoy!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar