Dag 31: Stävbitar



Fören är klar. Jag valde en väldigt flack design, mest för att det ser snyggt ut. Förmodligen ger det en mer manövrerbar kajak. Bilden visar också ett problem jag hade: Relingarna skall egentligen hyvlas ner på undersidan (den som möter stävbiten) så att stävbiten vilar mot en plan yta. Det går inte att hyvla mer eftersom relingarna är så tunna. Allt trä behövs runt pluggarna som håller ihop dem. Så jag la stävbiten direkt mot relingarna och det funkade bra. Surrningarna är så kallade V/Y-surrningar. Man borrar en triangel av tre hål och surrar ett V. Sedan avslutar man med en "midja" uppifrån och drar ihop det till ett Y. De är mycket starka.
Bilden visar aktern som jag ändrade. Jag har lagt till en 9mm distansbit mellan kölen och akterbiten. Jag tyckte helt enkelt att akterskeppet blir för grunt, något som man ser när kölplankan ligger på plats. Man monterar kölen och sen får man använda ögonmått. Det här momentet är avgörande för vilken kajak man får. Kajaken är fortfarande väldigt formbar. Man kan lätt manipulera ändarna till en decimeter upp eller ner. För att få fram slutformen kan man flytta bockarna och tynga ner kajakens mitt och sen plugga fast kölen. Man får då en bananliknande kajak, eller tvärt om, man flyttar bockarna till mitten av kajaken och tynger ner ändarna. Jag experimenterade lite med olika former innan jag beslöt mig för ett
mellanting.
Kölen har pluggats fast. Jag tog 10 mm-plugg från en rundstav. De virriga vinklarna förhindrar att kölen rycks upp. Försök pressa ihop kölen med akterbiten så mycket som möjligt med tvingar innan man pluggar.

Nu börjar det se ut som en kajak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar