Dag 32: Köl


Surrade fast kölribban mot spanten igår. Det gick åt ca 10 meter sentråd och resultatet blev mycket bra. Före man surrar måste man centrera kölen över spanten. Man kollar var 5:e spant och sedan jämför man med en tråd spänd bredvid. Helst skall kölen vara både centrerad och rak, något som jag fick pruta på. På några spant var kölen några millimeter fel, men jag tyckte det var viktigare att få köllinjen rak. Vi får se om jag har rätt när jag paddlar den. Cunningham är omständlig med att i ord beskriva hur man gör. Det räcker med att titta på bilden på samma sida. Ett exempel på att "en bild säger mer än tusen ord", ett allmänt problem i boken.

Hur som helst så stramade surrningen upp hela konstruktionen. I och med att kölribban är fast mot spanten har kajaken gått från att ha blivit lite sladdrig till fullständigt hård. Skönt, då jag var lite orolig över det.

1 kommentar:

  1. Följer din blogg med spänning, ska bli kul att se det färdiga resultatet.

    //Jonas

    SvaraRadera